25 november 2010

Ordene og fortelleren

I går var jeg på Nationaltheatret og så oppsetningen Babettes gjestebud, basert på Karen Blixens vakre og tankevekkende fortelling. Scenerommet på Malersalen var enkelt, og det var én skuespiller på scenen.

Thea Stabell i rød kjole og med en krakk og et stearinlys som eneste rekvisitter sørget for å trollbinde sitt publikum. Jeg ble sittende som fjetret den drøye timen forestillingen varte. Plutselig var jeg i Berlevåg for 125 år siden, bare ved hjelp av ordene og fortelleren. Akkurat det slutter aldri å fascinere meg, og nettopp derfor kommer jeg til å fortsette å lese og lytte.

7 kommentarer:

Janke sa...

Jeg har så lyst å se det stykket. Hun er så utrolig bra!

Jorid sa...

Janke: Ja, det var en stor opplevelse - og en imponerende prestasjon!

knirk sa...

Da må jeg bare si: Velkommen til Fortellerscenen! Se: http://www.fortellerscenen.no Der vil du trives, Jorid (sammen med meg). :o)

Gjennom ordene sa...

Hadde selv en lignende opplevelse med forteller Marit Evensen på Midtåsen i Sandefjord. Fengslende. Fikk virkelig ørene og øynene opp for fortellerkunsten. Har merket meg fortellersenen.no også tidligere: )

Jorid sa...

Knirk: Jeg kommer :-)

Kirsten: Kanskje du vil bli med på Fortellerscenen :-)

Kathleen sa...

Boken har stått på skal lese-listen min kjempelenge, men jeg har aldri fått lest den.

Kirsten M sa...

Jeg tenker på fortellerscenen!: )