07 november 2010

Troverdig sceneskift

For ikke så veldig lenge siden så jeg Kristin Scott Thomas i filmen "A Handful of Dust" (som jeg blogget om her). Jeg er ikke spesielt opptatt av denne skuespilleren, men av en eller annen grunn plukket jeg opp den franske filmen “Jeg har elsket deg så lenge” da jeg var innom Platekompaniet sist. Og der var hun altså igjen, i en rolle så annerledes at jeg ikke umiddelbart kjente henne igjen.

Her har Kristin Scott Thomas rollen som Juliette, en kvinne som kommer ut etter femten år i fengsel. Idet hun kommer ut blir hun møtt av lillesøsteren Léa, som tar henne med hjem til sin egen familie som består av mann og to adoptivdøtre.

Å tilpasse seg livet utenfor murene byr på utfordringer, og Juliette blir stadig satt på prøve. Hun vil helst ikke at folk skal vite grunnen til at hun har sittet inne, men etter hvert kommer det for en dag at det er fordi hun har drept sin egen sønn. Dermed er det mange - deriblant potensielle arbeidsgivere - som vender seg vekk i avsky. Ikke før helt mot slutten av filmen får vi vite omstendighetene rundt drapet.

Dette var en sterk og tankevekkende film, der både Kristin Scott Thomas og de andre skuespillerne gjør en meget hederlig innsats. Anbefales!

Og så viser det seg altså at den samme Kristin Scott Thomas har en sentral rolle i filmen basert på romanen Saras nøkkel av Tatiana de Rosnay. Denne romanen hører til blant mine favoritter, så jeg er i utgangspunktet skremt med tanke på enhver filmatisering av fortellingen. Men nå kjenner jeg meg litt roligere.

5 kommentarer:

Rose-Marie sa...

Jeg har nettopp sett denne filmen selv, og jeg synes den var SÅ fin! Takk for at du gjorde meg oppmerksom på at Saras nøkkel er filmatisert! Det visste jeg ikke!

En annen film hvor Kristin Scott Thomas spiller gnistrende, er i komedien "Lett på tråden".

Janke sa...

Jeg var ikke så begeistret for denne filmen, så den nylig. Jeg liker veldig godt Kristin Scott Thomas, men det svingteikke helt for meg denne gangen.

Jorid sa...

Rose-Marie: Det var helt tilfeldig at jeg fant ut at Saras nøkkel er filmatisert. Virker som den går på kino i Frankrike nå, men har ikke greid å finne ut når den evt. kommer hit.
Takk for tipset om Lett på tråden, er alltid på jakt etter gode kosefilmer :-)

Janke: Nei, det er rett og slett ikke alltid det klaffer. Som med meg da jeg skulle se The Road i går. Hadde hørt så mye bra om den fra alle kanter, men for meg ble den nesten bare et eneste stort gjesp...

Groskro sa...

Denne filmen så jeg på kino og jeg likte den godt! Kristin Scott Thomas var veldig god :-)

Jorid sa...

Groskro: Ja, jeg begynner å bli litt hekta på Kristin Scott Thomas nå :-)