16 januar 2011

Drømmeserien

Jeg kan ikke motstå engelske serier fra gamle gods og herregårder, og "Downton Abbey" må være noe av det ypperste innenfor denne sjangeren.

Vakre omgivelser, helter og skurker, kjoler som er verdt å drepe for… Alle roller, selv den minste birolle, har gode skuespillere. Og best av dem alle: Maggie Smith.

Forrige lørdag greide jeg å få tak i det som sannsynligvis var Oslos eneste dvd-boks med hele denne deilige serien. Ren nytelse! Og jeg kommer garantert til å se den om igjen.

Noen som vet om lignende serier som er verdt å se?

9 kommentarer:

Elida sa...

Har du sett Charles Dickens filmatiseringa av "Little Dorrit"? Den nyaste med Matthew MacFadyen er magisk. Elles så anbefale eg sterkt "Cranford" skrevet av Elizabeth Gaskell. Dei første episodane er ute på dvd, mens dei to siste gjekk nyleg på fjernsynet i jula:)

Mette sa...

Hei!
Jeg bor i Enland og vi eeeeelsker disse kostymedramaene. Vet ikke om disse er a fa fatt i Norge enda, men Amazon er jo et kjekt sted a sjekke:

"Upstairs and Downstairs" (ny dramatisering som ble vist pa tv her i Storbritannia under julen)

"Larch Rise to Candleford"

Nye episoder av Downton Abbey er under produksjon!

ha en fin kveld
klem Mette

Karin sa...

Vi andre må være henvist til å se den på NRK! Start er snart - gleder meg:-) Mitt inntrykk er at det er noe av det beste jeg har sett på lenge, fantastisk kulisser, klær og omgivelser, gode skuespillere og en veldig bra handling. Til og med samboeren min som ikke er særs begeistret for kostymedrama ser på denne.

Jeg tror ikke det er så mange slott i serien, men noen kollegaer av meg er for tiden særdeles begeistret for serien North & South fra midten av 2000-tallet. Tror det kan ha noe med en av hovedpersonene å gjøre, men den virker også veldig bra. Kanskje noen andre har sett den?

linesbibliotek sa...

Jeg likte også "Cranford" veldig godt, både første og andre runde. Ellers er Charles Dickens "Bleak House" også helt vidunderlig, jeg tror den er min favoritt blant alle BBCs gode produksjoner.

Jorid sa...

Elida: Ja, jeg elsker den Little Dorrit-dramatiseringen - helt fantastisk :-)
Takk for tips om Cranford, har hørt om den, men ikke sett den.

Mette: Takk for tips! Candleford er allerede bestilt hos Amazon og er på vei :-)

Karin: Jeg så den om igjen på tv, selv om jeg akkurat hadde sett hele på dvd :-)
Husker den gamle Nord og Sør gikk på tv en gang for mange år siden, kanskje den er verdt å se igjen.

Line: Enig, Bleak House er suveren! Og jeg har merket meg Cranford :-)

Spectatia sa...

Må sporenstreks stemme inn i anbefalingen av Cranford! Var i Lacock i sommer, byen som "er" Cranford, og kjenner igjen hvert hus og hvert gatehjörne i serien. (Hadde noe quiz-greier om Lackock etter att jeg hadde värt der, så hvis du titter på de bildene så kommer du til å kjenne deg igjen hvis du ser serien også.) Men også uten den tilknytningen er Cranford en nytelese. Tror den er nettopp det du er ute etter.

Jorid sa...

Spectatia: Da er det ikke annet å gjøre enn å skaffe seg Cranford :-)

Ord i landskap sa...

Hei Jorid. Jeg oppdaga bloggen din, og ikke minst posten om DRØMMESERIEN, og måtte bare trekke på smilebandet.
Jeg har selv skrevet et nesten likt innlegg som deg, og jeg rett og slett elsket den serien.
Ulykkeligvis fikk jeg ikke med meg siste episode!! Så jeg er definitivt på jakt etter serien på dvd.

Nå har jeg - takket være posten din - skjønt at den er gitt ut på dvd, og dermed starter jakten!

Takk! :)

Anglofil hilsen fra Lill-Karin

www.ordilandskap.blogspot.com

Jorid sa...

Lill-Karin: Så morsomt! Og veldig hyggelig at du la igjen kommentar, jeg skal stikke innom deg også :-)
Og lykke til med jakten!