09 januar 2011

I gang igjen

Den siste tiden har jeg begynt på flere bøker som jeg ikke har fullført. Ikke nødvendigvis fordi de er dårlige, men fordi det ikke viste seg å være min type fortelling eller fordi de ikke traff meg i det rette humøret.

Det var da G.G. Mussos roman Etterpå kom som sendt fra himmelen. Dette er en fransk debutroman som skal være solgt til over 30 land, deriblant Norge.

Åtte år gammel druknet Nathan i en innsjø da han forsøkte å redde sin venninne Mallory. Han ble erklært død, men som ved et mirakel våknet han opp igjen. Tjue år senere er han en av New Yorks fremste jurister. Et uventet møte får ham til gradvis å forstå hvorfor han vendte tilbake til livet den dagen for mange år siden.

Dette er en ingen stor litterær roman, og mange vil sikkert rynke på nesen eller litt foraktelig omtale den som en “dameroman” fordi den tidvis er ganske sentimental. Og visst er det en underholdningsroman som for en stor del “leser seg selv”, men det er en velskrevet sådan. Akkurat hva jeg trengte nå: En fortelling å forsvinne inn i og som ikke krevde altfor mye tankevirksomhet. Den er for øvrig utmerket oversatt av Ingebjørg Nesheim.

Det beste med bøker er at det alltid fins en fortelling der når du trenger en. Det gjelder bare å finne den rette, ut fra hvilken stemning man er i.

7 kommentarer:

JULIE K sa...

Har aldri hørt om den, men da vet jeg. Det er så rart det der med bøker. De når oss i ulike situasjoner og perioder i livet. Derfor er det så godt å bare ha bokhyllen full og så finne den rette når tiden er der : )

Elida sa...

Spennande! Går inn på leselisten:)

Synne sa...

alltid ei fortelling...så sant som det er sagt!

Jorid sa...

Julie K: Så utrolig hyggelig å "se" deg her igjen, Julie :-) Håper alt står bra til! Ja, hva skulle vi ha gjort uten bøker...?

Elida: Så hyggelig :-)

Synne: Ja, ikke sant :-)

Elida sa...

Nå har eg lest boka, og gløyme ikkje denne med det første:)

Jorid sa...

Elida: Det var hyggelig å høre :-)

Anonym sa...

Vel sagt! Musso var der for meg i samme øyeblikk... gleder meg til hans neste roman som kommer til høsten!!! Du burde også lese hotellet på hjørnet av bitter og søt av Jamie Ford... nydelig bok.... :-)