31 januar 2011

Musikalsk roman

En sang om lengsel av Andrea Levy er en historisk roman, men det glemmer man nesten under lesningen. Dette er er nemlig først og fremst en svært velskrevet og underholdende fortelling fra Jamaica på 1830-tallet. Hovedperson og forteller er slavejenta July, som bor på sukkerplantasjen Amity. Det er de store og små hendelsene i livet hennes som utgjør kjernen i denne fortellingen, og det er hennes særegne stemme som setter farge på historien.

Til tross for et dystert tema, skriver Andrea Levy med humor og varme og man kan ikke unngå å bli glad i personene hennes.

Mye av storheten i denne fortellingen ligger imidlertid i språket, i de originale og presise språklige bildene som er tett knyttet til miljøet som skildres. Oversetter Kjell Olaf Jensen har gjort en utmerket jobb med å få dette over til godt norsk.

Samtidig som jeg koste meg med boken, fikk jeg også mye kunnskap om et tema jeg ikke kunne så mye om fra før. Andrea Levy har imidlertid greid å unngå å fortape seg i historiske fakta. I stedet lar hun fortellingen ha rangen, og nettopp derfor er En sang om lengsel blitt en så god og spennende bok.

7 kommentarer:

Bokelskerinnen sa...

Jeg synes det er flott at du nevnter oversetteren av boken. Jeg er ikke alltid like flink til å huske på det når jeg leser en velskrevet roman på norsk.

Jeg ble forøvrig litt nysgjerrig på overskriften din; hva legger du i at boken er en "musikalsk roman"?

Jorid sa...

Bokelskerinnen: Med "musikalsk" spiller jeg litt på bokens tittel: en "sang" om lengsel, men jeg syns også det er en rytme og klang i språket som gjør at jeg oppfatter det som musikalsk.

Kari sa...

Høres ut som en bok jeg gjerne vil lese. Tenker ofte på hvilken usannsynlig velstand, velferd og trygghet vi er omgitt av. Bøker kan iallfall glimtvis gi innsikt i andre menneskers vilkår - i tid og rom.

Og ja, Kjell Olaf Jensen er en veldig god oversetter!

Jannicke sa...

Dette høres ut som en bok jeg vil lese også! Fin anmeldelse! :)

Anonym sa...

Denne høres god ut! Har du en profil på bokelskere.no man kan følge?

Jorid sa...

Kari: Ja, dette er nettopp en sånn bok som gir innsikt. God lesning!

Jannicke: Takk :-)

Anonym: Opprettet en profil der en gang for lenge siden, men er redd jeg ikke har gjort noe etter det...

Har du lest? sa...

God anmeldelse:)
Jeg leste denne boken på engelsk, og har også anmeldt den på bloggen min. Språket var kanskje hovedgrunnen til at jeg likte den veldig godt!