20 februar 2011

Når skinnet bedrar

Jeg innrømmer det: Jeg lot meg lokke av et fristende omslag. Jeg leste om The Romantics av Galt Niederhoffer på en engelsk blogg, og det jeg først og fremst festet meg med var nettopp et vakkert ytre. I tillegg hørtes fortellingen i seg selv ut som den kunne egne seg til avslapning.

Det handler om en vennegjeng fra college som møtes igjen i forbindelse med at den ene av jentene - den rike og vellykkede Lila - skal gifte seg. Brudgommen er for øvrig gamlekjæresten til Lilas venninne Laura, som skal være forlover i bryllupet.

Gjengen samles i det vakre barndomshjemmet til Lila; en storslått eiendom som ligger like ved stranden. De idylliske omgivelsene til tross, her kommer gammelt grums opp til overflaten når de gamle vennene begynner å vurdere hverandres liv. På et tidspunkt forsvinner brudgommen fra selskapet kvelden før bryllupsdagen, og de brisne gjestene må ut og lete. Hvordan det hele ender, skal ikke røpes her.

Konklusjonen blir at bak et vakkert ytre skjulte det seg en ganske ordinær roman som ikke gjorde det helt store inntrykket. Grei nok, men heller ikke mer enn det. Nå har jeg ved flere anledninger opplevd at temmelig middelmådige bøker kan bli til underholdende filmer. Kanskje er det tilfelle også med The Romantics - traileren ser i alle fall ikke så verst ut.

Jeg har kastet boken, men beholdt omslaget…

4 kommentarer:

Solgunn sa...

Jeg vet hvordan det er å bli lurt av omslaget....Men fint omslag var det ihvertfall, og så har du jo fortalt oss andre at vi ikke må lures DENNE gang. Takk takk :-)

Jorid sa...

Solgunn: Ja, det var veldig fint - og jeg er stygt redd for at jeg kan komme til å la meg lure flere ganger. Beviser i alle fall at omslaget på en bok betyr mye :-)

fjord sa...

Det var jo et veldig fint omslag, jeg skjønner deg godt jeg.

Jorid sa...

fjord: Takk for moralsk støtte :-)