04 juli 2011

Den særeste boka

Jeg har ganske mange rare bøker. Noen vil nok for eksempel synes at Norsk riksmålsordbok i tre tjukke bind fra 1937 er litt over normalen. Eller Lucinda Lambtons The Queen’s Dolls’ House, som handler om det fantastiske dukkehuset som ble laget til dronning Mary tidlig på 1920-tallet (det er virkelig en studie verdt!).

Den aller særeste boka er nok likevel Dødsfald i Bergen 1765-1850, utarbeidet av A.M. Wiesener og utgitt av Bergens historiske forening i 1925. Jeg gikk til anskaffelse av boken i forbindelse med at jeg ville finne ut mer om slekten til min bergenske tipp-tipp-oldemor.

Boken viste seg å være en gullgruve. I tillegg til interessante opplysninger om min egen slekt, inneholder den unnselige publikasjonen bittesmå brokker av levd liv. De ulike innførslene sier også noe om tiden, i form av hvilke yrker folk hadde (flag- og kompasmaker, majorinde, skriverkarl, parykmakermester), dødsårsaker (døde i bølgene paa en reise fra Bergen til Kjøbenhavn) og sosiale forhold (noen etterlater seg en 11 år gammel datter “der er krøbling og nu foreldreløs”). Jeg kan sitte lenge og bla i denne boken og forsøke å forestille meg hvordan det var på den tiden.

Hvilken bok er den særeste i bokhylla di?

2 kommentarer:

Spectatia sa...

Tja... "How to be Happy Though Married" fra 1887 av Rev. E. J. Hardy er kanskje ikke helt mainstream...

Jorid sa...

Spectatia: Ha-ha, fantastisk tittel!